top of page
TOPPBILDmedtoningDESIGN.webp

GRAFISK DESIGN & IDENTITET

Grafisk design kan handla om att ta fram formen på en trycksak, eller bok. Det kan också vara en illustration eller flera som behöver göras. Fast ibland behövs det att en formgivare går lite djupare...

Det kan vara när ett koncept behöver tas fram från grunden. Då börjar man alltid med att sätta oss in i uppdragsgivarens företag och organisation. Hur vill företaget uppfattas? Vilken är mottagarna / målgruppen? Hur ser ekonomin ut? Vilka fördelar har företaget gentemot sina konkurrenter? Varför ska kunderna välja just det här företaget? När de frågorna fått svar kan man tillsammans börja resan med vad som behöver göras.

En brief/uppdragsbeskrivning är alltid bra att utgå ifrån. På så sätt slipper man gissa sig fram och lösningarna blir bättre redan från början. Finns en affärsplan och kanske till och med en marknadsplan är det en stor fördel. 

 
Har företaget en utarbetad grafisk profil sätter man oss in i den innan projektet startar. Saknas en grafisk företagsprofil måste man ändå försöka hitta en form som passar till ändamålet. Det tar dock lite längre tid. Skulle en grafisk företagsprofil saknas helt eller om den nuvarande har utarmats genom året och inte längre håller ihop, hjälper en formgivare gärna till med att utveckla en ny eller uppdatera den som finns.
 

Vid en grafisk profilgenomgång ser man över logotypen, Vad används för grafiska uttryck? Är färgskalan enhetlig och håller den ihop, Vilka typsnitt används? Vilka grafiska element och bilder finns det? Man skärskådar allt  marknadsföringsmaterial för att se vad som håller måttet och vad som bör förbättras. Målet är att företagsprofilen skall vara enhetlig och tydlig. Man försöker finna den röda tråd som skall genomsyra allt marknadsföringsmaterial och allt som företaget visar utåt. Det inkluderar till exempel kontorstryck, mässmontrar, skyltsystem, give-aways, annonser / banners, förpackningsdesign, trycksaker och webbsidor etc. Grunden för all effektiv kommunikation är att vara konsekvent i hur företaget ser ut och att man är tydlig när man kommunicerar. 
 

Läs mer om grafisk
företagsidentitet

GRUNDERNA I EN
FÖRETAGSIDENTITET

GRAFISK IDENTITET

HUR GÅR MAN TILLVÄGA?

EXEMPEL PÅ
FÖRETAGIDENTITETER

bottom of page