En stor initialkostnad man har som nyföretagare är marknadsföringen av det nya företaget. Skall man slå sig in och vinna marknadsandelar, hitta kunder, nya partners, investerare osv krävs det att man upplevs som seriös. För det behövs en marknadsanalys och en affärs- marknadsplan som senare mynnar ut i en genomarbetad grafisk företagsprofil och en strategi för marknadsföringen. Allt detta är både tidskrävande och initialt förknippat med höga kostnader. Därför väljer många nystartade företag att inledningsvis helt hoppa över den grafiska aspekten gällande sin identitet. Man skjuter på det tills kassan är större och mer tid finns i anspråk. Det många då glömmer är att det är det första intrycket som fastnar. För medan grundjobbet görs går viktig tid till spillo. Samtidigt som strategin utformas har du ju en bra produkt eller tjänst som måste ut och hitta kunder, partners och investerare. Därför är det viktigt att det så fort som möjligt ändå finns en hemsida, logotyp etc. För att snabbt nå ut krävs marknadsföringsmaterial som visitkort och roll-ups med mera. Det är bättre att initialt ha någonting som sätter en identitet på det du vill sälja än att inte ha någonting alls.
Ett nystartat litet företag behöver inte en grafisk företagsprofil för 100.000-tals kronor och marknadsföringsmaterial för lika mycket. Nej. Vad ett nystartat företag behöver är någonting snabbt och enkelt men som ändå håller en tillräckligt professionell nivå. En hemsida skall snabbt finnas med den viktigaste informationen. Logotyp och visitkort likaså. Senare när kassan tillåter och intäkterna ökar kan man vidareutveckla marknadsföringsmaterialet och hemsidan. Då först kan man gå in på de mer avancerade lösningarna och skapa det verkligt unika med affärs och/eller marknadsplanen som grund. Det är nämligen så här alla företag har gjort genom alla tider. Man börjar enkelt och utvecklar identiteten allt eftersom.
Därför har Brunzell Design tagit fram tjänsten IDENTITETSDESIGN.SE Vi vill att start-up företag, småföretag och enskilda företagare med ett personligt varumärke att vårda skall kunna få hjälp med det viktigaste till bra tydliga priser. Det behöver initialt inte vara så storvulet och märkvärdigt. Anlitar man bara proffs som har känsla för form och som har erfarenheten så löser resten sig självt…