top of page

Hipgnosis - en designhyllning

Hipgnosis var en designbyrå som var aktiv under 1970-talet och skapade några av de mest ikoniska skivomslagen från den tiden. Deras unika och banbrytande design fångade tidsandan och bidrog till att definiera rockmusikens visuella språk.



Hipgnosis grundades i London 1968 av Aubrey Powell och Storm Thorgerson, två barndomsvänner som delade en passion för musik och konst. En av anledningarna till Hipgnosis framgång var dess vilja att experimentera med nya tekniker och teknologier. Teamet tänjde hela tiden på gränserna för vad som var möjligt med fotografi och grafisk design, med hjälp av tekniker som fotomontage, airbrushing och collage för att skapa bilder som inte liknade något annat i dess samtid.


Hipgnosis design hjälpte till att definiera utseendet och känslan på några av de mest älskade musikalbumen genom tiderna.

En annan nyckelfaktor i Hipgnosis framgång var deras förmåga att förstå sina kunders behov och önskemål. Oavsett om de arbetade med ett stort skivbolag, ett litet indieband eller ett företag, kunde teamet på Hipgnosis alltid skapa design som fångade essensen av kundens varumärke och tilltalade sin målgrupp. Även om huvudfokus låg på populärkultur gick Hipgnosis inflytande bortom bara populärmusikens värld. Byrån skapade också logotyper och varumärken för en mängd olika kunder, inklusive London Symphony Orchestra, Royal Ballet och Victoria and Albert Museum.



Men det är via designen av skivomslag de idag är mest ihågkomna. Under 70-talet designade Hipgnosis skivomslag för ett brett utbud av artister, från Led Zeppelin, Peter Gabriel, Black Sabbath, 10cc, Genesis till AC/DC och många många fler. Hipgnosis design hjälpte till att definiera utseendet och känslan på några av de mest älskade musikalbumen genom tiderna. Designen var ofta surrealistisk och abstrakt, med inslag av fotografi, collage och typografi på ett ofta oväntat sätt. Idéerna kännetecknades ofta av deras uppmärksamhet på detaljer och förmågan att fånga stämningen och atmosfären i musiken som designen ackompanjerade.



En av Hipgnosis mest kända skivomslag är tveklöst Pink Floyds "Dark Side of the Moon", som innehöll ett prisma som bryter en ljusstråle till en regnbåge. Detta omslag har blivit en av de mest igenkännliga bilderna i rockmusikens historia och är ett perfekt exempel på Hipgnosis förmåga att skapa ikonisk visuell grafisk. "Dark Side of the Moon" blev en av de mest sålda skivorna genom tiderna, och omslaget nämns ofta som en av de viktigaste anledningarna till dess framgång.



Omslaget var en perfekt match för albumets teman om förlust, frånkoppling och alienation.

I synnerhet Storm Thorgersons arbete med Pink Floyd var banbrytande, och han fortsatte med att designa många av deras mest kända skivomslag. Hans design passade perfekt till Pink Floyds musik, som ofta var lynnig, inåtvänd och experimentell. Till exempel omslaget till "Wish You Were Here", som innehöll två affärsmän som skakade hand, varav en brinner är ett bra exempel. Bilden var en kommentar till musikbranschen och hur den ofta konsumerade och förstörde sina egna artister. Omslaget var en perfekt match för albumets teman om förlust, frånkoppling och alienation.



Tyvärr upplöstes Hipgnosis i början av 1980-talet, men deras inflytande på designvärlden och populärkulturen kan fortfarande märkas än idag. Många av deras skivomslag har blivit ikoniska bilder i sin egen rätt, och deras inställning till design fortsätter att inspirera artister och designers runt om i världen. För alla som är intresserade av rockhistoria och visuell design är Hipgnosis och Storm Thorgersons verk en oerhört viktig beståndsdel.


• Storm Thorgerson 1944–2013


» I like photography because it is a reality medium, unlike drawing which is unreal. I like to mess with reality...to bend reality. Some of my works beg the question of is it real or not? «



63 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page